Skip to main content

Radikalisme dan Ekstremisme dalam beragama


Pegajian Islam (MPU23012)



PENGAJIAN ISLAM (MPU23012)


PENSYARAH : PUAN NOR ARYADA BT MAHMAD

KELAS : DPM2C

TUGASAN : FAHAMAN RADIKALISME DAN EKSTREMISME DALAM BERAGAMA


AHLI KUMPULAN :

1. MUHAMMAD FAKHRUL HAFIZI BIN MOHAMAD ZAID (04DPM19F1112)

2. ISMA DANIAL BIN ABD RAZAK (04DPM19F1148)

3. MOHD HAIKAL AMIN BIN MOHD ISA (04DPM19F1079)

4. MUHAMMAD ARIEFF BIN MOHD SHAMSU AMRAN (04DPM19F1108)


1.0: Fahaman Liberisma Di Malaysia

Pada sekitar abad ke 20, liberalisme agama telah berjaya menyusup masuk dan menyebarkan ideologinya terhadap agama Islam. Pembawakan ideologi liberal menjejaskan pegangan agama Islam kerana ia jelas bertentangan dengan prinsip agama Islam yang sebenar. Liberalisme agama adalah suatu cetusan pemikiran liberal yang berupaya mempengaruhi aspek politik, ekonomi, sosial, agama dan budaya sesebuah tamadun. Definisi liberalisme menurut Encyclopaedia Britannica adalah satu falsafah hidup yang mengutamakan kebebasan akal sebagai matlamat utama kehidupan. Ideologi sebegini akan mendorong manusia ke arah pembebasan diri dari sebarang halangan moral, seterusnya mengurangkan ketegasan agama dalam mengatur kehidupan setiap manusia (Terence Ball Harry K. Girvetz Kenneth Minogue Richard Dagger, 2017). Manakala, liberalisme dalam Mausu’ah al-Murid al-Arabiyyah (1981) pula adalah falsafah politik yang bersifat memperjuangkan kebebasan individu seperti yang berlaku di Eropah pada awal abad yang ke-19. Dasar yang dibawa ketika itu lebih menjurus kepada penentangan terhadap agama dan pentadbiran kerajaan. Namun begitu, takrifan liberal berdasarkan Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka edisi keempat (2007) adalah berbeza dari ideology-ideologi di atas. Pengertian liberal kali ini memperlihatkan kecondongan dalam menentang hak-hak istimewa kaum bangsawan dan pemerintah yang demokratik.  



Konsep Liberalisme Agama

Secara dasarnya, liberalisme agama bertujuan untuk membentuk pandangan baru dalam agama Kristian. Pada awalnya, corak pemikiran ini dibangunkan demi menyelesaikan konflik kongkongan daripada gereja. Walau bagaimanapun, pendekatan ini akhirnya membawa kepada ketidakseimbangan intelektual dan pegangan agama Kristian (Abdul Aziz Mustafa Kamal, 2010: 98).   Biarpun telah menghasilkan ketidakseimbangan pegangan dalam agama Kristian, ia tetap berjaya juga mempengaruhi pegangan agama Islam. Dalam Islam, liberalisme agama telah digunakan sebagai sebuah ideologi yang mahu melonggarkan pegangan agama dengan menolak undang-undang yang menyekat kebebasan hak asasi manusia (Shahrul Nazmi Sannusi & Nurimanah Seman, 2018: 14).   Matlamat liberalisme agama adalah bertujuan untuk melakukan perubahan dalam agama Islam dengan mentafsirkan semula prinsip-prinsip agama agar lebih terbuka dan bebas. Menurut Charles Kurzman (1998: 4) dalam bukunya Liberal Islam a Source of Book menyatakan Asaf Ali Ashgar Fyzee merupakan individu pertama yang mengusulkan cadangan penjenamaan liberalisme dalam Islam. Usul tersebut mendapat perhatian dunia kerana beliau seorang Muslim yang memiliki daya intelektual yang tinggi pada tahun 1950-an. Sarjana ini berpendapat syariat perlu dikaji dengan pemikiran yang kritis dan perlu disesuaikan dengan situasi abad ke-20. Kepercayaan Islam yang lama perlu dibuang dan digantikan dengan kepercayaan yang baharu. Penjenamaan Islam yang baharu pula tidak memerlukan nama yang khusus, melainkan Islam Liberal (Michaelle Browers, Charles Kurzman, 2004: 6). Islam Liberal tidak mempunyai pendefinisian yang khusus, tetapi boleh disimpulkan sebagai satu usaha mengagung-agungkan modenisme Barat yang sangat dikagumi kerana faktor kemajuan ilmu pengetahuan (Sulaiman Salleh al-Khirasyi, 2008: 105).



Antara isu-isu yang dibahaskan oleh pendukung-pendukung liberal di Malaysia adalah:
·         Golongan liberal berpendapat al-Quran perlu ditafsirkan semula dengan menggunakan rasional akal (Hafiz Firdaus Abdullah, 2007: 14). 
·         Penceritaan dalam al-Quran pula hanya bersifat sebagai teknik dakwah efektif yang digunakan oleh para nabi, rasul dan umat terdahulu untuk berdakwah (Hafiz Firdaus Abdullah, 2007: 15).
·          Golongan liberal juga mempunyai tanggapan tersendiri mengenai hadith seperti hadith bukannya berasal daripada Nabi Muhammad SAW, bahkan diciptakan oleh individu yang mempunyai kepentingan (Phayilah Yama et. al. 2018: 6-7).
·         Manakala, hadith-hadith seperti penceritaan alam ghaib seperti azab kubur, Padang Mahsyar, Titian Sirat, Pengadilan, Isra’ dan Mikraj, Dajjal, Penurunan Nabi Isa suasana hari akhirat, fitnah-fitnah akhir zaman dan sebagainya merupakan rekaan para perawi hadith (Ismail Yusuff et.al, 2011: 66).
·         Pandangan golongan liberal terhadap sifat nubuwwah yang dikurniakan kepada nabi hanyalah satu sifat keupayaan dalam memimpin manusia ke arah kebaikan. Jika, ada manusia lain yang mampu untuk membimbing manusia ke arah kebaikan, maka dia juga dikira memiliki sifat nubuwwah (Nur Zainatul Nadra Binti Zainol et. al, 2016: 7).


KESIMPULAN

 Liberalisme agama adalah ideologi yang mahu meminggirkan agama dan mengamalkan penggunaan rasional akal dalam menyelesaikan persoalan agama. Walaupun tidak dinyatakan siapa tokoh yang menyebarkan fahaman ini di Malaysia namun, fahaman ini berlaku dalam masyarakat Islam. Kemajuan teknologi juga menjadi faktor penyumbang kepada penyerapan pantas ideologi ini pada masyarakat. Kesan yang dibawa oleh pemikiran ini juga memberi kesan yang negatif kepada masyarakat Islam. Oleh itu, kajian ilmiah secara susulan perlu dilakukan kepada masyarakat Malaysia agar kita mempunyai pelan yang strategik untuk membendung liberalisme agama daripada terus mengembangkan ideologinya.  








2.0: KESETARAAN GENDER DALAM ISLAM




Terdapat beberapa bentuk kesetaraan gender melibatkan hukum-hakam syariat yang
diiktiraf oleh Islam. Hal ini merupakan manifestasi keadilan dalam syariat Islam kerana
tiada perbezaan signifikan dalam perkara tersebut yang boleh membawa kepada
ketidakadilan.

Antara bentuk kesetaraan gender yang diiktiraf dalam Islam ialah:

1. Kesetaraan dalam aspek ibadat dan pahala.

Lelaki dan wanita pada pandangan Allah s.w.t. adalah sama. Allah s.w.t yang Maha
Bijaksana tidak membezakan lelaki dan wanita dalam ibadat dan pahala. Ini adalah kerana
mereka masing-masing dibebankan dengan tanggungjawab tersebut. Ini jelas dalam
firmanNya dalam surah al-Zariyat ayat 56 yang bermaksud, “Dan tidaklah Aku ciptakan
jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu.” Sebagai balasan, lelaki dan wanita
yang melaksanakan ketaatan kepada Allah s.w.t akan mendapat ganjaran dan pahala yang
sama. Ayat-ayat al-Quran di atas secara jelas membuktikan bahawa konsep kesetaraan
gender diterapkan dalam aspek ibadat. Kesetaraan tersebut merangkumi pelaksanaan dan
ganjaran yang diberikan kerana ia satu bentuk keadilan. Walau bagaimanapun, dalam
sebahagian ibadat yang melibatkan aspek pelaksanaan, atas dasar dan prinsip keadilan,
syariat tidak mengamalkan konsep kesetaraan gender kerana ia tidak memberi keadilan
kepada pihak-pihak tertentu.
Sebagai contoh, wanita yang didatangi haid tidak diwajibkan bersolat dan berpuasa.
Lebih dari itu, solat-solat yang ditinggalkan oleh wanita ketika tempoh haid tidak dituntut
oleh syarak supaya menggantikannya semula kerana ia akan membebankan wanita.
Berbeza dengan lelaki, mereka diwajibkan qadha solat yang ditinggalkan kerana mereka
tidak didatangi haid. Begitu juga halnya dengan kewajipan berjihad fi sabilillah. Jihad
fisabilillah diwajibkan ke atas golongan lelaki kerana kekuatan yang ada pada mereka.
Jihad fisabilillah tidak diwajibkan ke atas wanita kerana kelemahan mereka dari segi
jasadiah. Jelas, ia satu bentuk ‘diskriminasi gender’ tetapi itulah keadilan yang sebenar-
benarnya.

2. Kesetaraan dalam aspek muamalat.

Wanita sama seperti lelaki dalam hukum-hakam muamalat yang berkaitan dengan hak
manusia. Wanita berhak melakukan sebarang transaksi kewangan menggunakan harta
miliknya. Suaminya tidak berhak menghalangnya. Wanita berhak berjual-beli, bersedekah
dan melaksanakan hibah jika tiada apa-apa halangan syar’ie seperti gila.
3. Kesetaraan dalam aspek kekeluargaan.
Islam sebagai agama yang adil memberikan hak dan tanggungjawab kepada suami dan
isteri. Sebagaimana suami dalam keluarga mempunyai hak dan tanggungjawabnya, wanita
juga mempunyai hak dan tanggungjawabnya sendiri.
Perlu difahami bahawa kesetaraan dari segi hak dan tanggungjawab ini bukanlah
kesetaraan mutlak dari sudut jenisnya, kerana perbezaan penciptaan secara jasadiah dan
ruhiah adalah berbeza. Yang dimaksudkan di sini adalah kategori tanggungjawab dan hak
bersama. Al-Raghib al-Asfahani (1999) dalam tafsirnya mengulas ayat ini dengan
mengatakan, “Ayat ini menjelaskan bahawa pasangan suami isteri dalam satu keluarga
mempunyai hak dan tanggungjawab masing-masing. Masing-masing memikul beban
menunaikan tanggungjawab pernikahan mengikut kesesuaian fitrah penciptaannya. Hal-hal
seperti berusaha mendapat zuriat, mendidik anak-anak, bergaul dengan baik, memelihara
dan menguruskan rumahtangga serta melindungi semua ahli keluarga sepenuh daya adalah
tanggungjawab bersama suami isteri.” (Al-Raghib al-Asfahani, 1999)

Oleh yang demikian, sebagaimana wanita ada tanggungjawab kekeluargaannya,
wanita juga mempunyai hak kekeluargaan yang perlu ditunaikan oleh suami. Ayat inisecara tidak langsung mengangkat martabat wanita dalam Islam, tidak seperti masyarakat lain yang pernah merendahkan martabat wanita dengan tidak memberikan mereka sebarang hak.

4. Kesetaraan dalam aspek jenayah dan dosa.
Lelaki dan wanita akan menerima hukuman yang sama jika mereka disabitkan dengan
pelakuan jenayah yang sama. Lelaki dan wanita juga akan mendapat dosa apabila mereka
melanggar hukum-hakam Allah s.w.t. Sebagai contoh, hukuman berkaitan jenayah zina
dan mencuri.

5. Kesetaraan dalam aspek menuntut ilmu.
Islam memberikan hak yang sama kepada lelaki dan wanita untuk menuntut ilmu. Bukan
lagi rahsia bahawa di kalangan para sahabat Nabi s.a.w sendiri ada wanita yang diiktiraf
lebih berilmu berbanding kebanyakan lelaki lain seperti Ummul Mukminin Saidatina
Aisyah r.a. Ini semua adalah disebabkan galakan –bahkan perintah- Nabi s.a.w kepada
umatnya agar menuntut ilmu tanpa mengira gender.




3.0: GOLONGAN ANTI HADIS




Hadis merupakan sumber rujukan utama selepas al-Qur’an. “Daripada Abu Hurairah, daripada Nabi Muhammad SAW, baginda bersabda: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang dengan kedua-duanya iaitu kitab Allah (al-Quran) dan sunnah Rasulullah SAW.” Walaupun ia adalah asas utama dalam Islam, namun begitu terdapat segolongan Muslim yang berani tampil untuk mengingkari sumber ini.


Maksud anti hadith

Golongan yang menolak hadith secara total. Hadith nabi bermaksud segala perbuatan, perkataan, taqrir yang disandarkan kepada Nabi Muhammad saw. Antara hujah golongan ini menolak hadith ialah disebabkan proses penulisan hadith yang lambat dan tidak relevan untuk digunakan pada masyarakat zaman sekarang.

Mengapa perlu menolak hadith?                                                             

Seperti yang diketahui, para sahabat amat menjaga dan menitik berat berkenaan dengan kandungan hadith. Apabila difikirkan dengan logik akal, wajarkah hadith ditolak sedangkan para sahabat tegas dalam perkara tersebut. Hadith juga merupakan sumber rujukan bagi Al-Quran untuk menghuraikan pernyataan di dalamnya.
Apakah kesan golongan anti hadis?
Golongan yang dikenali sebagai Golongan Anti Hadis (GAH) ini telah menyebarkan pemikiran sesat yang merosakkan bukan sahaja akidah bahkan akhlak umat Islam itu sendiri. Oleh itu tujuan kajian ini di laksanakan bagi mengkaji kesan penyebaran golongan anti hadis ini terhadap akhlak Muslim. Hasil dari kajian ini menunjukkan bahawa pemikiran golongan anti hadis telah menyebabkan kesan yang negatif terhadap akhlak umat Islam. Oleh yang demikian kebejatan pemikiran golongan anti hadis ini hendaklah di basmi dari terus merebak. ini adalah untuk memastikan masyarakat islam dapat hidup dengan lebih sejahtera dan aman dunia dan akhirat.


4.0: GERAKAN SYIAH MEMECAHBELAHKAN UMAT ISLAM

     ·       MAKSUD SYIAH

Dari segi bahasa - bermaksud satu kumpulan atau kelompok manusia 
Dari segi Bahasa Arab - bererti pengikut dan pembela seseorang
Dari segi istilah - Golongan yang berpendapat bahawa Saidina Ali Bin Abi Talib RA lebih berhak dan utama daripada Sahabat-Sahabat untuk memegang tampuk pemerintahan.

- Gerakan Syiah ini mampu memecahbelahkan perpaduan umat islam kerana fahaman yang dibawa dapat memesongkan akidah setiap umat islam.Pada zaman ini,telah wujudnya pelbagai sumber yang boleh memesongkan akidah umat islam dengan mudah terutama kepada generasi muda masa kini.Media sosial yang sangat dekat dengan generasi masa kini sering memaparkan pelbagai info yang mampu memesongkan akidah umat islam.


·                     CIRI-CIRI SYIAH

- Golongan syiah tidak membasuh kaki ketika berwuduk malah mereka hanya menyapu air dibahagian atas kaki sahaja

- Golongan syiah mengamalkan nikah mut'ah(nikah kontrak)

- Pengikut syiah tidak mengakhiri solatnya dengan salam,malah mereka menepuk pehanya beberapa kali

- Mereka membaca talqin dengan menyebut imam-imam 12

- Meletakkan gambar-gambar imam-imam 12 di dalam rumah khususnya di dalam bilik

- Mereka harus bertaqiah iaitu berpura-pura untuk menarik golongan Ahli SunnahWalJamaah untuk masuk syiah



·                     CARA PENYEBARAN SYIAH DI MALAYSIA

·         Melalui ziarah rasmi dan tidak rasmi 
- Rombongan-rombongan pemimpin Iran ke Malaysia ziarah dengan program ceramah, keterangan berkenaan dengan akidah dan ajaran Syiah.

·         Melalui pelajar yang belajar di negara luar
- Contohnya, pelajar Malaysia yang belajar di Iran dan mendapat biasiswa khas dari kerajaan Iran sebagaimana terdapat juga pelajar di hantar ke Pakistan untuk mempelajari akidah dan ajaran Syiah.

·         Melalui pegawai-pegawai luar Negara
- Mereka mengadakan ziarah ke Pusat Pengajian Tinggi dan sekolah-sekolah. Melalui pemberian hadiah berupa buku, majalah Syiah kepada Perpustakaan umum, universiti, kolej, masjid dan penerbit-penerbit buku.


·                     PERBEZAAN SYIAH DAN AHLUS SUNNAH
SYIAH
AHLUS SUNNAH
Al-Quran telah diselewengkan oeleh para sahabat r.a
Al-Quran terpelihara daripada sebarang penyelewengan
Ali lebih hebat daripada Rasulullah
Rasulullah s.a.w lebih hebat daripada sekalian makhluk
‘ Aishah isteri Rasullah sebagai penzina’
Aishah isteri Rasulullah adalah suci dan merupakan ibu kepada orang-orang yang beriman
Abu Bakar dan Umar adalah penjenayah
Abu Bakar dan Umar adalah sebaik-baik umat Islam selepas Rasulullah s.a.w dan para nabi dan rasul
Mencerca kebanyakkan para sahabat dan menghukummereka adalah fasiq dan murtad
Menghormati para Sahabat dan mempercayai mereka dipuji oleh Allah SWT 



·                     IMPLIKASI/KESAN GERAKAN SYIAH


Akidah seseorang individu akan rosak
- Orang muslim yang mengamalkan ajaran Islam wajib bertaubat kerana pegangan Syiah ini sangat menyeleweng daripada landasan agama Islam. Akidah umat Islam amat penting agar tidak berlakunya murtad.


Keruntuhan institusi kekeluargaan
- Berlakunya kerentakan di kalangan ahli keluarga yang mempercayai ajaran sesat.Keretakan ini berlaku disebabkan perbezaan akidah dan rasa curiga .


Negara Islam akan mundur
- Penglibatan dalam ajaran sesat akan menjadikan diri seseorang tidak proaktif dan membuang masa kerana ajaran syiah ini sudah terang lagi bersuluh menentang ajaran islam.


Pengabaian dalam tanggungjawab
- Penglibatan dengan ajaran syiah boleh membawa kepada pengabaian tanggungjawab sebagai seorang suami,isteri,ibu,bapa mahupun anak.Hal ini demikian kerana,fahaman syiah ini terlalu taksub dengan sesuatu benda dan boleh menyebabkan kelalaian tanggungjawab.


Wujud keganasan
- Kepatuhan membutatuli kepada pemimpin ajaran ini memudahkan pengikutnya untuk melakukan keganasan seperti menindas umat islam dengan cara mendera fizikal atau mengadakan peperangan untuk menunjukkan pemberontakan.


·                     KESIMPULAN 

            Dapat simpulkan bahawa golongan syiah ini sudah berani bergiat aktif di negara kita.Malah,kegiatan mereka sukar diberkas memandangkan cara dan perlakuan mereka normal seperti individu yang menganut agama islamyang lain.Golongan syiah ini tetap mengenakan jubah,tudung,serban malah ada yang berpurdah.Ini adalah salah satu taktik mereka untuk menarik satu persatu masyarakat agar mengikut mereka mengamalkan syiah.

  Selain itu,golongan syiah ini cuba mempengaruhi pemikiran masyarakat tidak kira usia sama ada kanak-kanak,remaja,atau golongan dewasa supaya ajaran syiah yang dibawa mendapat ikutan yang ramai berbanding pengikut agama islam.Golongan syiah ini terbentuk pada zaman dahulu kerana ingin menentang umat islam kerana umat islam percaya kepada Nabi Muhammad S.A.W sebagai rasul dan nabi terakhir sedangkan golongan syiah mempercayai bahawa khalifah selepas Rasulullah adalah Ali bin Abi Talib.

            Jelaslah bahawa syiah adalah suatu fahaman yang boleh merosakkan aqidah malah fikiran masyarakat juga.Rakyat masa kini perlulah lebih bertanggungjawab dan prihatin dengan keadaan sekeliling terutama di kawasan kediaman.Hal ini dapat membantu pihak berkuasa dan Jabatan Agama Islam di setiap negeri untuk membanteras penyebaran syiah yang dilaksanakan secara tersembunyi ini.Syiah masa kini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana seiring dengan perkembangan teknologi,pelbagai media massa boleh mereka gunakan untuk mempengaruhi minda masyarakat.

  Akhir sekali, pihak-pihak berkuasa telah melaksanakan usaha mendekati golongan syiah ini akan tetapi tidak berhasil untuk mengesan dan mengenalpasti bukti ajaran yang dibawa.Oleh itu,pelbagai rancangan perlulah diwujudkan agar,masyarakat islam terhindar dari golongan yang menentang agama islam ini.Media massa perlu menyekat aktiviti golongan syiah agar fahaman syiah tidak berleluasa di seluruh media massa.Pengguna media massa  perlulah mendalami agama islam dan bijak mengenalpasti ajaran yang tersebar di dunia.


5.0 : BAHAYA PERJUANGAN DAESH TERHADAP UMAT ISLAM

Dunia dikejutkan dengan kenyataan kumpulan Daesh yang menyatakan sebuah sistem khalifah didirikan di muka bumi ini, kembali. Ketuanya, Abu Bakar Baghdadi, menyebut bahawa beliau adalah ketua buat kesatuan Islam dunia dan umatnya, yang berjumlah 1.6 bilion, dari Maghribi ke China dan Indonesia, kini mempunyai kewajipan mematuhi dan memberi baiah kepadanya.
Apa yang menyebabkan kebangkitan secara mendadak Daesh adalah lantaran konflik di Syria pada 2011 serta aspirasi Arab Spring yang menular di Asia Barat. Umat Ahli Sunnah Wal Jamaah di bumi Syria, yang sekian lama ditekan rejim Bashar al-Assad, mewujudkan penentangan bersenjata, dan akhirnya apa yang berlaku adalah konflik berdarah yang mengorbankan ratusan ribu manusia dan tidak menampakkan tanda berakhir hingga kini.
Keinginan untuk turut menyertai konflik peperangan itu kelihatan amat menarik minat masyarakat dan lebih malang lagi, telah menyaksikan idea keganasan dan penyertaan ke dalam Daesh diromanticised menerusi penerbitan media mereka serta diberikan pemahaman serta gambaran yang salah akan erti sebenar jihad.
Sebahagian ulama menyatakan, apa yang berlaku di Syria dan Iraq, di bawah penguasaan Daesh tidak lain tidak bukan, adalah fitnah di zaman ini dan menyeleweng daripada syariah. Ancaman Daesh ini meliputi beberapa aspek, yang mana sisipan rencana kali ini akan menyentuh dua daripadanya, yakni potensi penularan ideologi keganasan dari kelompok pejuang yang pulang ke tanah air mereka dan kebarangkalian serangan keganasan di tanah air sendiri.
Sasar muda-mudi
Ia juga ada kaitan dengan penggunaan media sosial oleh kumpulan ini secara terancang, menarik dan memenuhi cita rasa kumpulan sasaran mereka iaitu antaranya muda-mudi.
Antara kerisauan utama adalah merujuk kepada Pejuang Pengganas Asing (FTF) dan agenda atau ideologi yang dibawa kembali oleh mereka ke negara asal. Keadaan ini, khasnya kepada rantau ASEAN, bukanlah suatu fenomena baharu. Pada 1980-an, ramai lelaki muda Asia Tenggara ke Pakistan dan Afghanistan untuk membantu penduduk tempatan menentang penjajahan Soviet di Afghanistan.
Sebar ideologi menyeleweng
Namun, apa yang membimbangkan adalah penyebaran ideologi yang menyeleweng daripada fahaman syariat yang sebenar dengan kewujudan kumpulan serpihan, antaranya seperti al-Qaeda dan Jabhat Al Nusra. Lebih padah daripada itu, pembawaan dan pengembangan pemahaman ini turut membabitkan aspek taktik peperangan gerila dan rangkaian perhubungan dengan kumpulan pengganas seperti Jemaah Islamiyah (JI), yang bertanggungjawab terhadap sebahagian besar serangan keganasan peringkat tertinggi di rantau ASEAN dalam 15 tahun kebelakangan ini.
Kebimbangan ini amat nyata, terutama dalam kalangan kerajaan di Asia Tenggara - memandangkan jika wujud kelompok yang digelar FTF hasil dari serpihan peperangan di Afghanistan dahulu, yang membangkitkan ideologi dan rangkaian keganasan seperti JI, maka apatah lagi, kemungkinan lebih teruk fenomena FTF ini yang akan terhasil daripada konflik perang di Syria dan Iraq masa kini.
Kebanyakan ahli Daesh dari Asia Tenggara ini pada mulanya menyertai suatu gerakan sayap militan khas bernama Khatibah Nusantara. Sayap militan ini juga berperanan dalam mengembangkan ideologi dan sesi pengambilan pejuang dari rantau Nusantara, lalu memberikan gambaran sebuah ancaman bersifat francais tempatan, sama ada negara mahupun rantau ini, seperti mana tindak-tanduk Boko Haram dan Al-Shabab di Afrika.
Lantaran, konsep pembelajaran menerusi internet, khasnya Google mahupun tunjuk ajar video dan bukan melalui pihak berautoriti tradisional, semakin mendapat tempat, termasuk dalam kaedah pembelajaran dan pencarian ilmu atau maklumat berkaitan hal ehwal agama. Ulama dan fatwa daripada majlis agama kini mulai dipinggirkan sedikit demi sedikit dan digantikan rujukan yang memihak kepada personaliti media sosial yang memberikan makluman, kadangkala bersifat lebih kreatif, bergaya dan alternatif.
Walaupun pada dasarnya, hal ini boleh diraikan kerana ia menimbulkan kepelbagaian suara dan merancakkan kaedah pembelajaran, timbul persoalan dan kerumitan apabila ia tidak bersumberkan ilmu sebenar, apatah lagi dalam persekitaran yang ideologi esktremisme ini tidak dikawal atau terlalu dikawal lalu membawa kepada golongan yang berkemungkinan terpengaruh dengan ekstremisme.
Kejadian terrorisme, baik dalam skala besar mahupun kecil, yang dapat dilihat pada 2016 ini sahaja, secara berterusan, dari Turki, Pakistan, Belgium dan lainnya, tanpa mengira kaum, fahaman dan agama, membangkitkan gambaran ketegangan agama dan keganasan pada peringkat global.
Komuniti dunia yang saling hidup bersama kini dalam keadaan tegang dan timbul unsur ekstremisme, akibat tindak-tanduk Daesh yang menimbulkan kemarahan, ketakutan, kegelisahan, baik antara sesama Islam mahupun dengan bukan Islam.
Jadi, bagi menggerakkan suatu gerakan efektif dan mengembalikan suatu semangat perdamaian, agensi yang berkaitan, baik dalam dan luar negara, perlu mewujudkan suatu gerakan sinergi, mengamalkan sesi bekerjasama dalam tiga aspek iaitu mengekang radikalisme, penggubalan akta-akta zon konflik, dan melakukan sesi engagement dengan penyokong dan pejuang yang tertangkap dari segi rehabilitasi dan integrasi.



Comments